هزینه ورود تاکسیهای آنلاین «پلاک شهرستان» به محدوده طرح ترافیک تهران با تصمیم دیروز شورای شهر ۲برابر سایر خودروها شد. اما این مصوبه برخلاف ظاهر «محدودکنندهاش»، سه ابهام اساسی دارد که مهمترین آن، معافیت پلاک شهرستانها از جرایم طرح ترافیک است. بررسیهای «دنیایاقتصاد» نشان میدهد نه تنها دردسرهای تسلط این خودروها در شبکه حملونقل عمومی پایتخت با «تغییر عوارض طرح ترافیک» حل نمیشود که «بار هزینه اضافهشده به این خودروها» به احتمال خیلی زیاد روی دوش «شهروندان تهرانی» بهعنوان مسافران این وسایل نقلیه منتقل خواهد شد. تهران «متروی کارآمد» نیاز دارد.امروز شورای شهر تهران افزایش دوبرابری عوارض طرح ترافیک برای تاکسیهای آنلاین با پلاک شهرستان را برای سال آینده تصویب کرد. آمار رسمی از تعداد خودروهای پلاک شهرستان فعال در آشفتهبازار تاکسی آنلاین وجود ندارد؛ با این وجود مشاهدات شهروندان و بررسی های میدانی «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که حداقل ۳۰درصد خودروهای فعال در سامانههای آنلاین، پلاک شهرستان یعنی خودروهایی با پلاک غیر از شهر تهران هستند.
اخیرا نیز آمار رسمی از دوربینهای ترددشمار در شهر تهران منتشر شد که نشان میداد ۲۸ درصد خودروهای شهر تهران پلاک شهرستان هستند.در چنین شرایطی روز گذشته شورای شهر در مصوبه افزایش قیمت طرح ترافیک، افزایش بیشتر عوارض برای خودروهای پلاک شهرستان را بسته به میزان تردد تصویب کرد.
مصوبه شورای شهر در خصوص دریافت عوارض بیشتر از خودروهای پلاک شهرستان، از آن نشان دارد که مدیریت شهر تهران درصدد کاهش یا کنترل حضور خودروهای شهرستانی در سطح شهر تهران است؛ اما این تصمیم با سه ملاحظه جدی مواجه است.